Wednesday, 15 May 2013

Recipe : Cake Topping

Assalamualaikum 




kan aku ada kata haritu nak update pasal kek yang aku buat kannn, so teaser dulu ek..


bedasarkan gamba pun dah tau, aku dah buat 2 type of cake which are rainbow and red velvet . Tapi untuk tulisan sekejap lagi gambanya dan hasilnya tidaklah sehebat ini okay :) so as the title adalah instant mix cake. kenapa instant? sebab aku penah sekali try buat ikut resepi yang penah aku search2 kat google tu , tapi x menjadi sangat.. see.. 


dari kaler tu okay la.. tapi dia x naik :( tapi bolehla makan, tapi ini dianggap faill.. jadi aku x nak ambik risiko ...aku gunalah instant punya..untuk isi masa lapang aku je kat rumah ni..bagi aku semua keperluan baking ada , and fully complete..dan kebanyakannya from DAISO :) bestt. korang pegila daiso, byk stuff yang comel lagi kebaboom lahh.. x mahal pun, 5 ringgit je satu barang.. ceh promote jap :P okay sambung.

1. RAINBOW INSTANT CAKE


barang yang kita perlukan hanyalah sekotak instant box . Yang aku guna tu Family Recipe punya brand... and dia sponge. Okay kanak2 , aku lagi prefer pakai sponge dari jenis moist sebab aku ni cepat muak bila makan kek, jadi pakai sponge xdelah sepadat cake jenis moist kann.. so igredient korang just tengok dekat belakang kotak tuuu, so simple i told you. haha..nampak kan oven tu, sebenarnya kecik je oven tu.. sampaikan haritu beli satu pan cupcake, bila balik try masukkan, chehhh, x muat -.- kan dah membazir kat situ.. so the result here :)



suposse ada brape kaler ek? 6 kannn..sory, kat rumah masa tu ade empat kaler je.. then waktu nak beli lagi dua tu.. aku terlupa satu lagi kaler dia.. jadi ada lima jelahh..uncomplete rainbow cake :) haa..and icing yang aku pakai tu adalah buttercream icing..okay ini aku buat sendiri okay.. ni aku ada cara dia, mudah dah simple :)

Buttercream Icing
-100grm butter (softened)
-200grm gula icing (diayak)
cara :
campur je dua2 bahan dua , and whisk until it combine together smoothly :)
tapi jangan disoal kenapa icing nie manis ye. nama pun kita pakai icing sugar jadi korang tau jawapan dia kan:) tapi nak kurang manis , kurang kan sikit gram icing sugar tu .

2. RED VELVET  INSTANT CAKE

Untuk cake ni, sorry xdo gamba untuk tatapan.. aku lupa nak tangkap.. jadi sorry xde entry untuk cake ni. muahahahha, tapi aku ada cara untuk buat topping cake nie :) aku guna cheesecream frosting, and rasanya sungguh enak ~~~~

Cheesecream Frosting
-250grm cheesecream (jenama philidephea)
-400grm whipping cream (jenama rich)
-50grm icng sugar
-110grm butter
cara:
pukul whip cream sampai kental then letak tepi. campur bahan lain dalam mangkuk lain and whip until creamy. lastly satukan dua2 bahan tadi dan gaul2.. siap.. :)

okay rupa bentuk whiiping cream yang aku suggest yang ini tau ,
 sebab dia sedap dan berwarna putih suci :)


okay , berakhir sudah perkongsian raesepi dari saya :) 
hehe, andai korang ada cadangan untuk penambahbaikkan boleh la inform kat aku :)


The Writer ,
Amirah Azemi 

2 comments:

Nurfaezah Abdullah said...

best la pandai baking huhu.. sy x pandai..

amira azemi said...

@Nurfaezah Abdullah alaa, saya pun bukan pandai sgt..biasa2 je :)